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Daiany Gazotto Dezembro

Faculdade Souza Lima – daiany_dgd@yahoo.com.br

Samuel Declercq Borelli

Faculdade Souza Lima – samuelborelli@gmail.com

Resumo: Este artigo busca, por meio de uma revisão bibliográfica, traçar um percurso histórico sobre o desenvolvimento pedagógico-musical no Brasil, considerando o frequente contato entre as chamadas “música erudita” e “música popular”. A partir dessa discussão, o artigo questiona as consequências e extensões pedagógicas desse processo no que diz respeito aos critérios adotados ainda hoje nos conservatórios e escolas de músicas para a definição do conteúdo programático de cursos de formação musical.

Palavras chave: Educação Musical. Música Popular. Música Brasileira. Conteúdos programáticos. Formação musical.

Title of the Paper in English: The Classical And Popular Dichotomy And Its Implications In Music Education

Abstract: Through bibliographic review, this paper presents a historical panorama on the development of music pedagogy in Brazil, focusing the frequent frictions among the so-called “classical” and “popular” music. Then, the article questions the consequences and pedagogical developments of this process considering the criteria adopted by music conservatories and music schools on the definition of programmatic contents of its courses.

Keyword: Musical education. Popular music. Brazilian music. Programmatic contents. Music training.

 

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